9ª edición del Programa de Acción Educativa Hazlo Verde de Leroy Merlin: Un aula sostenible está en tus manos. Concurso Escolar sobre medioambiente

Estás visualizando una edición antigua del Concurso Escolar Hazlo Verde. Si deseas participar en la última edición haz click aquí.

Hazlo Verde 6 - De residuos a recursos
Material didàctic primària
FASE 3

ENS EMPODEREM

1. LA IMPORTÀNCIA D'EMPODERAR L'ALUMNAT

Si ens fixem en el significat d'“empoderar” aquest verb, és a dir aquesta acció, suggereix fer poderós o fort un individu o grup social desfavorit, o donar a algú autoritat, influència o coneixement per fer alguna cosa.

Per tant, fa referència al fet de desenvolupar en una persona la confiança i la seguretat en ella mateixa, per mitjà d'eines que n'augmenten l'autoestima i en perfeccionen les capacitats i el potencial, amb l'objectiu que pugui millorar la seva situació o la del seu entorn.

Portat a l'àmbit de l'escola, l'objectiu principal de l'empoderament és proporcionar als nens i nenes les competències perquè valorin la importància de les seves accions i decisions en el seu futur no gaire llunyà, concentrant les seves accions en iniciatives emmarcades en l'escola que, en el futur, replicaran com a adults conscienciats i responsables, com a ciutadans compromesos.

Les metodologies actives posen l'alumnat al centre del seu aprenentatge per tal que participi en la presa de dedicions, com l'aprenentatge per projectes o l'aprenentatge servei. Això afavoreix que l'alumnat se senti partícip del sistema i, per tant, responsable del seu bon funcionament, o pot arribar a mobilitzar el seu entorn. A més, empoderar la classe com a grup aula fomenta el sentit de pertinença i augmenta l'ajuda i la col·laboració entre els membres.

2. GREENFLUENCERS: JOVES AMB GANES DE CANVIAR EL MÓN

Aquests són alguns exemples de joves que, recentment, i amb les seves ganes de transformar el món i influir-hi, s'han convertit en change makers per la sostenibilitat del planeta.

Greta Thunberg. Aquesta jove activista mediambiental sueca es va donar a conèixer quan es va plantar davant del Parlament, cada divendres, per cridar l'atenció sobre els riscos plantejats per l'escalfament global.

Des d'Hazlo Verde, vam recollir la seva iniciativa i parlem d'ella en el nostre blog.

Boyan Slat. Aquest inventor i emprenedor neerlandès, va crear, amb 16 anys, la fundació sense ànim de lucre The Ocean CleanUp. L'any 2011, quan tenia 16 anys, Slat es va creuar amb més plàstics que peixos durant una sessió de busseig a Grècia. Va consagrar un projecte de l'institut a investigar en profunditat la contaminació que el plàstic generava en els oceans i per què es considerava impossible netejar-lo. Temps després, va suggerir la idea de construir un sistema passiu que fes servir els corrents marins al seu favor. Va presentar el projecte durant una xerrada TED a Delft l'any 2012.

Notícia de telenotícies (llatí) en què primer es parla de la Greta i, després, del Boyan.

Autumn Peltier. És una activista per als drets de l'aigua originària d'Anishinaabe (Canadà). Peltier es va dirigir als líders mundials en l'Assemblea General de l'ONU sobre el tema de la protecció de l'aigua a l'edat de 13 anys el 2018.

Carissa Cabrera. Aquesta jove biòloga marina publica regularment vídeos a EcoTok. Es tracta d'un canal de la plataforma d'intercanvi de vídeos TikTok, en el qual un col·lectiu de joves influencers publica regularment sobre temes relacionats amb el medi ambient i el clima, com la captura de carboni, el malbaratament d'aliments, la biodiversitat i el reciclatge.

El canal EcoTok es va posar en marxa el juliol del 2020. El creador va ser l'estudiant de secundària Álex Silva, de Las Vegas, i publica principalment vídeos sota el nom d'“ecofreako” en els quals mostra els seus intents per dur una vida tan lliure de residus com sigui possible.

Haven Coleman. És una activista climàtica i mediambiental nord-americana, cofundadora i codirectora executiva de US Youth Climate Strike, l'organització sense ànim de lucre que es dedica a crear consciència i exigir accions sobre la crisi climàtica.

Helena Gualinga. Activista indígena equatoriana de la comunitat quítxua Sarayacu, que va patir l'impacte de les petroleres, i es va convertir en la seva portaveu. Ha participat en cimeres internacionals sobre el medi ambient. En la seva intervenció en la cimera sobre el canvi climàtic COP25 a Madrid, Espanya, va ressaltar el problema de les petrolieres.