9ª edición del Programa de Acción Educativa Hazlo Verde de Leroy Merlin: Un aula sostenible está en tus manos. Concurso Escolar sobre medioambiente

Estás visualizando una edición antigua del Concurso Escolar Hazlo Verde. Si deseas participar en la última edición haz click aquí.

Hazlo Verde 6 - De residuos a recursos
Material didàctic primària
FASE 4

CONVERTIM LA NOSTRA AULA EN UN LABORATORI D'IDEES. DE RESIDUS A RECURSOS

En aquesta 6a edició d'Hazlo Verde, us demanem que creeu un mural artístic per sensibilitzar el vostre entorn. A partir de residus que convertireu en recursos!

És el que hem anomenat artivisme, perquè s'emplaça l'alumnat a convertir-se en activista per conscienciar el seu entorn, a través de l'art i la creativitat.

Trobareu exemples de diverses manifestacions artístiques que fan servir els residus com a matèria primera per a les seves obres artístiques, però no penseu que és una cosa nova! Van ser molts els artistes i moviments artístics, actuals i passats, que van recórrer a les deixalles per reconvertir-les en matèria primera creativa.

Collage Juan Gris

Juan Gris, artista del cubisme, va ser dels primers a incorporar retalls de tela i de diaris a les seves creacions, a principis del segle XX. Havia nascut el collage!

PAS 1

Convertim l'aula en un laboratori d'idees, però abans caldrà veure quines idees circulen pel món per tal que ens arribi la inspiració!

TRASH TO TREASURE. Best Recycled Art Made from Trash!
Font: ARTWITHAIM.

75 amazing trash art creations
Font: Robb´s Homemade Life.

Artistes actuals, reconeguts mundialment, que empren residus com a recursos per a les seves obres.

ARTUR BORDALO II

El arte urbano de Bordalo II
Font: DW Español.

A Arte do Desperdício - O nascimento de uma obra de Bordalo II
Font: Time Out Lisboa.

EVA JOSPIN

“Entre los árboles: Eva Jospin” Galería Hayward
Font: Southbank centre.

Le matériau qui cartonne
Font: Canal Arte.

VIK MUÑIZ

¿Basura? ¡NO! material reciclable y arte
Font: Martha Londoño Arango.

Exposición Vik Muñiz
Font: Museo Universidad Navarra.

PAS 2

Un cop vistes les possibilitats que ofereixen els residus i com aquests són tractats per alguns artistes, és el moment de reflexionar a classe sobre com serà el nostre mural i els tipus de residus que reutilitzareu per aplicar-los com a recursos creatius.

Penseu en els residus diaris i quotidians que es generen a l'escola i a casa. Reflexioneu sobre la capacitat d'aquests residus en la seva fase de reciclatge: si triguen molt a degradar-se, si són difícils de reciclar, si contaminen, etc.

  • Paper de plata dels entrepans.
  • Envasos d'un sol ús com embolcalls de fruita (safates de porexpan).
  • Caixes i cartrons, oueres de cartró.
  • Ampolles de plàstic, taps de plàstic, etc.
  • Material escolar, tapes de quaderns, llapis trencats, etc.
  • Diaris i revistes.

Seleccioneu els residus. Poden ser materials usats, restes de fusta, caixes o envasos d'un sol ús, com caixes de fruita, oueres de cartró, etc.

Penseu en la capacitat d'aquests residus, si triguen molts anys a degradar-se, si són difícils de reciclar, etc.

Penseu com reaprofitar-los allargant-ne el cicle de vida i com, sense aquesta opció, acabarien a l'abocador.

Agrupeu-vos per equips: cada grup té assignat un tipus de residu i haurà de pensar sobre les possibilitats creatives que se li puguin donar, per textura, forma o color.

  • Cada equip té un residu assignat.
  • Per torns, demana que t'expliquin quins usos i possibilitats creatives li donaran al residu, i també on i de quina manera es col·locarà en el mural.

Per desenvolupar aquest pas, et convidem a convertir-ho en una dinàmica gamificada:

  • Organitza l'aula en equips de joc, d'uns tres o quatre membres.
  • Selecciona un residu i mostra'l al públic.
  • Cada equip ha de dir, en menys d'un minut i en veu alta, l'ús i la possibilitat que li troben al residu que has mostrat.
  • Apunta les millors idees a la pissarra.
  • Repeteix el procés amb la resta de residus.
Obra Animales de chatarra

Animales de chatarra del artista portugués Artur Bordalo, creados a partir de residuos y material de desecho.

Fotografía de Eva Jospin

L'artista francesa Eva Jospin realitza les seves obres amb cartrons, creant boscos profunds gràcies a les textures que ofereix aquest material.

Obra de Vik Muniz

Obra de l'artista brasiler Vik Muniz.

Penseu en la imatge i el missatge del mural, si voleu que sigui una obra figurativa, abstracta, amb imatges o amb frases i tipografies.

Per unificar el conjunt de residus seleccionats, els podeu pintar de colors, creant gammes cromàtiques, o bé, si escolliu una temàtica abstracta, decantar-vos per diferents textures, mides i formes, o també podeu crear una frase que conscienciï, formant cada lletra amb els residus.

SUGGERIMENT de tècnica per adornar el mural amb relleus tridimensionals.

  • Recicleu els diaris que ja no serveixin.
  • Talleu-los en tires i dipositeu-los en un recipient de plàstic o similar; podeu aprofitar algun envàs d'un sol ús.
  • Feu una barreja de cola blanca (anomenada també cola de fuster) rebaixada amb aigua.
  • Barregeu la cola i els diaris fins que es formi una pasta grisosa. L'aigua anirà desfent el diari fins a convertir-lo en pasta de paper, o paper maixé.
  • Per conservar la barreja, afegiu unes gotes de vinagre. Quan no es faci servir, guardeu-ho a la nevera.
  • Feu les formes tridimensionals de la vostra elecció i enganxeu-les al mural amb una bona capa de cola. Per assegurar que un cop seques no caiguin, podeu cobrir les formes amb més tires de diari encolades sobre el mural.
  • Podeu fer servir globus per crear volums esfèrics: infleu els globus i aneu enganxant tires de paper amb cola. Apliqueu-hi diverses capes. Deixeu-ho assecar. Veureu com es posa dur i es poden crear formes tridimensionals més complexes.
  • Un cop sec, només ho heu de pintar amb pintures al tremp o acríliques.
Ejemplo de proceso de relieves tridimensionales
Ejemplo de proceso de relieves tridimensionales

SUGGERIMENT de tècnica per adornar el mural amb un mosaic.

  • Recicleu els pots de vidre que ja no serveixin, escolliu-ne alguns de colors, transparents o amb textures.
  • També podeu reciclar rajoles o restes de ceràmica, com plats i vaixelles trencades.
  • Agafeu una bossa resistent i dipositeu-hi els pots. Amb compte i protecció (guants i ulleres de protecció) feu cops a la bossa amb l'ajuda d'un martell, fins que els pots es trenquin en vidres petits.
  • En aquesta mateixa bossa, poseu-hi sorra. Tanqueu bé la bossa i sacsegeu-la; l'acció abrasiva de la sorra llimarà els cantells de cada vidre i n'eliminarà les aspreses.
  • Un cop que els vidres estiguin llimats, ja no hi ha perill que tallin.
  • Planifiqueu bé el dibuix que formareu en el mosaic, ja que aquesta tècnica requereix planificació: un cop la base s'assequi no es podrà modificar el dibuix.
  • Escolliu el dibuix que tindrà el mosaic. Pot ser figuratiu o formant una trama geomètrica. Aprofiteu la gamma de colors i textures dels vidres que s'ha format.
  • Sobre el mural, apliqueu una capa gruixuda, d'entre 3 o 5 cm, que pot estar formada per la pasta de paper o per argila barrejada amb cola blanca.
  • Abans que s'assequi, apliqueu una capa de cola sobre cada vidre i pressioneu sobre la base perquè quedi ben encaixada.
  • Un cop sec, podeu aplicar-hi una capa de vernís per protegir el conjunt.

Si bé el mosaic és una tècnica antiga heretada de l'època dels romans, en la qual es feien servir trossets de pedra, terracota o vidre acolorit, anomenades tessel·les, Antoni Gaudí va ser l'exponent contemporani d'una tècnica tradicional mallorquina anomenada trencadís.

Aquesta tècnica aprofitava les restes de ceràmica, testos i vaixelles trencades, reciclant-les per formar un particular mosaic, que destacava pels seus colors brillants i figures o trames abstractes.

Ejemplo de mosaico
Ejemplo de mosaico

SUGGERIMENT de tècnica per adornar el mural amb taps de plàstic.

  • Seguint la mateixa tècnica del mosaic, repliqueu els passos de la base i l'encolatge de les peces.
  • Recicleu taps d'ampolles, que són de plàstic, les tapes metàl·liques dels pots, etc. i agrupeu-ho per colors i textures.
  • Sobre el mural, apliqueu una capa gruixuda, d'entre 3 o 5 cm, que pugui estar formada per la pasta de paper o per argila barrejada amb cola blanca.
  • Abans que s'assequi, apliqueu una capa de cola a sobre de cada tap i pressioneu sobre la base perquè quedi ben encaixada.
  • Un cop sec, podeu aplicar una capa de vernís per protegir el conjunt.
Ejemplo de mural con tapones
Ejemplo de mural con tapones

SUGGERIMENT de tècnica per adonar el mural amb collage.

  • Recicleu diaris, revistes i, fins i tot, llibres que ja no feu servir, com il·lustracions, etc.
  • Retalleu les imatges que més us agraden, tenint cura de mantenir les formes i siluetes de cadascuna.
  • Enganxeu les imatges amb cola blanca o cola en barra sobre la superfície.
  • Apliqueu una capa de vernís per protegir el conjunt.

El découpage és una tècnica decorativa antiga que es fa servir des del Renaixement i que va tenir el seu apogeu a finals del segle XIX. Per fer-lo, s'aprofitaven els papers impresos o làmines per formar composicions amb les imatges retallades i encolades sobre qualsevol superfície: mobles, vaixelles, safates, caixes, etc.

Va ser una forma de reciclatge molt decorativa que permetia donar una segona vida a qualsevol moble o objecte, transformant-ne l'aspecte.

Ejemplo de collage
Ejemplo de collage
PAS 3

Seleccioneu els residus i acordeu quin és el missatge que voleu comunicar en el vostre mural. Haureu de transformar els conceptes i les idees sota uns codis visuals originals, que posin en valor els residus rescatats i transformats en recursos!

Posem fil a l'agulla i creem el mural!

  • Escolliu el lloc i la ubicació: al passadís, al pati de l'escola, a l'entrada, etc.
  • Penseu en la distribució dels residus, aprofiteu les textures que tenen, escolliu una gamma cromàtica i pinteu-los de colors, etc.
  • Escolliu el tipus d'imatge del vostre mural, si serà figurativa o abstracta.
  • A més, podeu afegir una frase motivadora o un eslògan que cridi l'atenció del públic i que reforci el missatge del mural.

Durant el procés de creació del mural, recorda que els i les alumnes han d'anotar els residus i tot el procés de desenvolupament.

No t'oblidis de completar la fitxa tècnica del mural presentat que tens a l'Àrea Privada Docent. Així, des d'Hazlo Verde, podrem valorar tot el procés de treball i creació.

FITXA TÈCNICA DEL PROJECTE CHANGE MAKERS.

TIPUS DE RESIDUS Fonamenteu la vostra elecció dels residus: expliqueu per què heu triat els residus (quantitat diària, difícils de reciclar, triguen a degradar-se, etc.).
Deixeu descrits, en un llistat, tots els residus seleccionats per al projecte i el seu pes.
PROCÉS DE RECOLLIDA Expliqueu-nos com ha estat el procés de recollida: des de l'aula, el pati, el barri, etc.
Narreu-nos si heu aconseguit mobilitzar altres companys i companyes d'altres classes, d'altres cursos, si hi ha participat part de l'escola o tot el centre, les famílies, els amics del barri, etc.
PROCÉS CREATIU Expliqueu-nos com ha estat el procés de creació, si l'heu treballat per equips, quines idees han anat sorgint, etc.
TÈCNIQUES ARTÍSTIQUES Expliqueu-nos les tècniques creatives que heu emprat, així com els materials usats per al vostre mural.
MISSATGE FINAL Escriviu aquí el missatge de conscienciació que voleu transmetre a la vostra comunitat.
Expliqueu-nos el significat de les imatges creades, les gammes de colors i textures, el que heu representat, etc.
PASO 4

Pugeu una imatge en format JPEG des de l'Àrea Privada Docent, incloent el títol de la vostra creació.

PASO 5

No oblideu completar la descripció del vostre projecte. Per això, us hem preparat la fitxa tècnica autoemplenable com la que tens més amunt, que ajudarà el jurat a l'hora de valorar la vostra feina.

PAS 6

A més, si el vostre treball de participació resulta finalista, des d'Hazlo Verde, us proporcionarem recursos adaptats a la vostra proposta, perquè ho pugueu compartir a les xarxes socials.

Ara us toca a vosaltres!