9ª edición del Programa de Acción Educativa Hazlo Verde de Leroy Merlin: Un aula sostenible está en tus manos. Concurso Escolar sobre medioambiente

Estás visualizando una edición antigua del Concurso Escolar Hazlo Verde. Si deseas participar en la última edición haz click aquí.

Hazlo Verde 6 - De residuos a recursos
Material didàctic primària

Vinculació curricular

En la nova llei educativa, LOMLOE, s'ofereix una nova redacció per a l'etapa d'educació primària, que presta especial atenció a l'educació per al desenvolupament sostenible i la ciutadania mundial, fomentant l'esperit crític de l'alumnat.

Aquest nou concepte de ciutadania mundial queda descrita en la competència global i participació ciutadana, que és una recomanació del Parlament Europeu, recollit tant en l'informe PISA 2018 com en l'OCDE, i que, amb la propera entrada en vigor de la LOMLOE, s'ajustarà al currículum de primària.

La definició de l'OCDE mostra un èmfasi especial en les actituds i els valors:

“Competència global és la capacitat d'analitzar assumptes globals i interculturals, valorar diferents perspectives des del respecte pels drets humans, per interrelacionar-se amb persones de diferents cultures i emprendre accions pel bé comú i el desenvolupament”.


Aquesta nova competència és necessària per exercir una ciutadania responsable, perquè el poder de canvi inherent en els escolars ha d'anar de l'àmbit local al global, responent així a una nova forma d'educació cívica, pròpia del segle XXI.

LOMLOE.
Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig , d'educació.

Article 2. Finalitats.

“f) El desenvolupament de la capacitat dels alumnes per regular el seu propi aprenentatge, confiar en les seves aptituds i coneixements, i també per desenvolupar la creativitat, la iniciativa personal i l'esperit emprenedor.”

Article 19. Principis pedagògics.

“En quart lloc, reconeix la importància d'atendre al desenvolupament sostenible d'acord amb el que s'estableix en l'Agenda 2030. Així, l'educació per al desenvolupament sostenible i la ciutadania mundial ha d'incardinar-se en els plans i programes de la totalitat de l'ensenyament obligatori, incorporant els coneixements, les capacitats, els valors i les actituds que necessiten totes les persones per viure una vida fructífera, adoptar decisions fonamentals i assumir un paper actiu –tant en l'àmbit local com mundial– a l'hora d'afrontar i resoldre els problemes comuns a tots els ciutadans del món.

L'educació per al desenvolupament sostenible i per a la ciutadania mundial inclou l'educació per la pau i els drets humans, la comprensió internacional i l'educació intercultural, i també l'educació per a la transició ecològica, sense descuidar l'acció local, imprescindibles per abordar l'emergència climàtica, de forma que l'alumnat conegui quines conseqüències tenen les nostres accions diàries en el planeta i generar, per tant, empatia envers el seu entorn natural i social.”

ASSIGNATURES

BLOCS DE CONTINGUT

BLOCS DE CONTINGUT

 

CIÈNCIES DE LA NATURA

 

BLOC 4. MATÈRIA I ENERGIA.

Estudi i classificació d'alguns materials. Utilitat d'alguns avenços, productes i materials per al progrés de la societat.
El desenvolupament energètic, sostenible i equitatiu.

 

 

CIÈNCIES SOCIALS

BLOC 1. CONTINGUTS COMUNS.

Planificació de projectes per assolir objectius. Iniciativa emprenedora.

 

BLOC 2. EL MÓN EN EL QUAL VIVIM

Recursos naturals, matèries primeres.
Els sectors de producció.
La producció de béns i serveis. El consum.

 

BLOC 3. VIURE EN SOCIETAT.

El desenvolupament sostenible.
Els problemes de la contaminació.
El consum responsable.

 

EDUCACIÓ ARTÍSTICA

 

BLOC 2. EXPRESSIÓ ARTÍSTICA

Representar de manera personal idees i accions fent servir els elements que componen el llenguatge visual.
Crear produccions plàstiques seguint les pautes elementals del procés creatiu.
Imaginar, dibuixar i elaborar obres tridimensionals amb diferents materials.

 

VALORS SOCIALS I CÍVICS

 

BLOC 3. LA CONVIVÈNCIA I ELS VALORS SOCIALS

Fer un ús responsable dels béns de la natura, comprenent i interpretant els successos, analitzant-ne les causes i predient-ne les conseqüències.

Contribuir a la conservació del medi ambient mantenint una actitud crítica.