En la nova llei educativa, LOMLOE, s'ofereix una nova redacció per a l'etapa d'educació primària, que presta especial atenció a l'educació per al desenvolupament sostenible i la ciutadania mundial, fomentant l'esperit crític de l'alumnat.
Aquest nou concepte de ciutadania mundial queda descrita en la competència global i participació ciutadana, que és una recomanació del Parlament Europeu, recollit tant en l'informe PISA 2018 com en l'OCDE, i que, amb la propera entrada en vigor de la LOMLOE, s'ajustarà al currículum de primària.
La definició de l'OCDE mostra un èmfasi especial en les actituds i els valors:
“Competència global és la capacitat d'analitzar assumptes globals i interculturals, valorar diferents perspectives des del respecte pels drets humans, per interrelacionar-se amb persones de diferents cultures i emprendre accions pel bé comú i el desenvolupament”.
LOMLOE.
Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig , d'educació.
Article 2. Finalitats.
“f) El desenvolupament de la capacitat dels alumnes per regular el seu propi aprenentatge, confiar en les seves aptituds i coneixements, i també per desenvolupar la creativitat, la iniciativa personal i l'esperit emprenedor.”
Article 19. Principis pedagògics.
“En quart lloc, reconeix la importància d'atendre al desenvolupament sostenible d'acord amb el que s'estableix en l'Agenda 2030. Així, l'educació per al desenvolupament sostenible i la ciutadania mundial ha d'incardinar-se en els plans i programes de la totalitat de l'ensenyament obligatori, incorporant els coneixements, les capacitats, els valors i les actituds que necessiten totes les persones per viure una vida fructífera, adoptar decisions fonamentals i assumir un paper actiu –tant en l'àmbit local com mundial– a l'hora d'afrontar i resoldre els problemes comuns a tots els ciutadans del món.
L'educació per al desenvolupament sostenible i per a la ciutadania mundial inclou l'educació per la pau i els drets humans, la comprensió internacional i l'educació intercultural, i també l'educació per a la transició ecològica, sense descuidar l'acció local, imprescindibles per abordar l'emergència climàtica, de forma que l'alumnat conegui quines conseqüències tenen les nostres accions diàries en el planeta i generar, per tant, empatia envers el seu entorn natural i social.”
ASSIGNATURES |
BLOCS DE CONTINGUT |
BLOCS DE CONTINGUT |
CIÈNCIES DE LA NATURA |
BLOC 4. MATÈRIA I ENERGIA. |
Estudi i classificació d'alguns materials. Utilitat d'alguns avenços, productes i materials per al progrés de la societat. |
CIÈNCIES SOCIALS |
BLOC 1. CONTINGUTS COMUNS. |
Planificació de projectes per assolir objectius. Iniciativa emprenedora. |
BLOC 2. EL MÓN EN EL QUAL VIVIM |
Recursos naturals, matèries primeres. |
|
BLOC 3. VIURE EN SOCIETAT. |
El desenvolupament sostenible. |
|
EDUCACIÓ ARTÍSTICA |
BLOC 2. EXPRESSIÓ ARTÍSTICA |
Representar de manera personal idees i accions fent servir els elements que componen el llenguatge visual. |
VALORS SOCIALS I CÍVICS |
BLOC 3. LA CONVIVÈNCIA I ELS VALORS SOCIALS |
Fer un ús responsable dels béns de la natura, comprenent i interpretant els successos, analitzant-ne les causes i predient-ne les conseqüències. |
Contribuir a la conservació del medi ambient mantenint una actitud crítica. |